Szczegółowa tabela poniżej przedstawia ciśnienia dostosowane do jazdy wyścigowej, nie są one w żadnym razie przeznaczone do jazdy na zwykłej szosie. Jest więc obowiązkiem odnowić początkowe ciśnienia, kiedy zakończy się już jazdę na torze.
Podane ciśnienia są orientacyjne. Doświadczony kierowca może swobodnie je zmieniać według własnych preferencji i ograniczeń mechanicznych. Ciśnienie musi być regulowane do 0.15 bara, aby uzyskać większa precyzję.
Aby nie wystawiać opon z certyfikatem DOT na ryzyko nierównomiernego zużycia, ciśnienie nie może być za niskie. Niedopompowanie powoduje pojawienie się małego, okrągłego zużycuia na barku opony. Właściwe pompowanie pozwala na zmiejszenie ryzyka.
Zachowanie kierowcy to z pewnością główny czynnik gwarantujący równomierne zużycie.
Rodzaj pojazdu | Pozycja | Ciśnienie |
---|---|---|
Trakcja przednia | Przód | 2.4 / 3.15 bara |
Tył | 2.1 / 2.8 bara | |
Motocykl Przód / Trakcja tylna | Przód | 2.4 / 3.15 bara |
Tył | 2.1 / 2.8 bara | |
Motocykl Przód / Trakcja przednia | Przód | 2.4 / 3.15 bara |
Tył | 2.4 / 2.8 bara |
Szczegółowa tabela ponieżej pokazuje zmiany opon i geometrię dopasowaną do jazdy wyścigowej, nie są one dozwolone na drodze. Jest więc zalecany powrót do początkowych ustawień, kiedy zakończy się już jazdę po torze.
Regulacja | Zmniejszenie Podsterowności | Zmniejszenie Nadsterowności |
---|---|---|
Ciśnienie w oponie przód | Niższe | Wyższe |
Ciśnienie w oponie tył | Wyższe | Niższe |
Szerokość opony przód | Większa | Mniejsza |
Szerokość opony tył | Mniejsza | Większa |
Odchylenie koła przód | Większe | Mniejsze |
Odchylenie koła tył | Mniejsze | Większe |
Zbieżność kół przód | Bardziej rozbieżne | Bardziej zbieżne |
Zbieżność kół tył | Bardziej zbieżne | Bardziej rozbieżne |
Pochylenie osi sworznia zwrotnicy | Większe | Mniejsze |
Zawieszenie koła przód | Bardziej miękkie | Bardziej twarde |
Zawieszenie koła tył | Bardziej twarde | Bardziej miękkie |
Stabilizator przód | Bardziej gięki (cieńszy) | Bardziej sztywny |
Stabilizator tył | Bardziej sztywny(grubszy) | Bardziej gięki |
Rozkład masy | Więcej ciężaru na przód | Więcej ciężaru na tył |
Zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach o 0.4-0.7 bara w porównaniu do ciśnienia na suchej drodze, aby zmiejszyć ryzyko aquaplaningu.
Dla przypomnienia: aquaplaning ma miejsce kiedy pomiędzu oponą o jezdnią tworzy się warstwa wody. Oddziela ona oponę od jezdni i powoduje utratę panowania nad pojazdem.
Wzrost ciśnienia zaokrągli powierzchnię boczną opony, zmniejszając amplitudę odkształcenia.
W ten sposób, powierzchnia styku stanie się cienka i wąska. To pozwoli również utrzymanie otwartego bieżnika, co pomoże w optymalnym odprowadzaniu wody.