Opony samochodowe

Ciśnienie dla opon wyścigowych

Szczegółowa tabela poniżej przedstawia ciśnienia dostosowane do jazdy wyścigowej, nie są one w żadnym razie przeznaczone do jazdy na zwykłej szosie. Jest więc obowiązkiem odnowić początkowe ciśnienia, kiedy zakończy się już jazdę na torze.

Podane ciśnienia są orientacyjne. Doświadczony kierowca może swobodnie je zmieniać według własnych preferencji i ograniczeń mechanicznych. Ciśnienie musi być regulowane do 0.15 bara, aby uzyskać większa precyzję.

Aby nie wystawiać opon z certyfikatem DOT na ryzyko nierównomiernego zużycia, ciśnienie nie może być za niskie. Niedopompowanie powoduje pojawienie się małego, okrągłego zużycuia na barku opony. Właściwe pompowanie pozwala na zmiejszenie ryzyka.

Zachowanie kierowcy to z pewnością główny czynnik gwarantujący równomierne zużycie.

Rodzaj pojazduPozycjaCiśnienie
Trakcja przedniaPrzód2.4 / 3.15 bara
Tył2.1 / 2.8 bara
Motocykl Przód / Trakcja tylnaPrzód2.4 / 3.15 bara
Tył2.1 / 2.8 bara
Motocykl Przód / Trakcja przedniaPrzód2.4 / 3.15 bara
Tył2.4 / 2.8 bara

Jak zmniejszyć lub powiększyć podsterowność lub nadsterowność?

Szczegółowa tabela ponieżej pokazuje zmiany opon i geometrię dopasowaną do jazdy wyścigowej, nie są one dozwolone na drodze. Jest więc zalecany powrót do początkowych ustawień, kiedy zakończy się już jazdę po torze.

Regulacja Zmniejszenie Podsterowności Zmniejszenie Nadsterowności
Ciśnienie w oponie przód Niższe Wyższe
Ciśnienie w oponie tył Wyższe Niższe
Szerokość opony przód Większa Mniejsza
Szerokość opony tył Mniejsza Większa
Odchylenie koła przód Większe Mniejsze
Odchylenie koła tył Mniejsze Większe
Zbieżność kół przód Bardziej rozbieżne Bardziej zbieżne
Zbieżność kół tył Bardziej zbieżne Bardziej rozbieżne
Pochylenie osi sworznia zwrotnicy Większe Mniejsze
Zawieszenie koła przód Bardziej miękkie Bardziej twarde
Zawieszenie koła tył Bardziej twarde Bardziej miękkie
Stabilizator przód Bardziej gięki (cieńszy) Bardziej sztywny
Stabilizator tył Bardziej sztywny(grubszy) Bardziej gięki
Rozkład masy Więcej ciężaru na przód Więcej ciężaru na tył

Jazda podczas deszczu

Zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach o 0.4-0.7 bara w porównaniu do ciśnienia na suchej drodze, aby zmiejszyć ryzyko aquaplaningu.

Dla przypomnienia: aquaplaning ma miejsce kiedy pomiędzu oponą o jezdnią tworzy się warstwa wody. Oddziela ona oponę od jezdni i powoduje utratę panowania nad pojazdem.

Wzrost ciśnienia zaokrągli powierzchnię boczną opony, zmniejszając amplitudę odkształcenia.

W ten sposób, powierzchnia styku stanie się cienka i wąska. To pozwoli również utrzymanie otwartego bieżnika, co pomoże w optymalnym odprowadzaniu wody.

Kontynuuj przeglądanie bez akceptacji >
O plikach cookie i innych znacznikach
Oponylider.pl (AD TYRES) oraz jej partnerzy (Google, Hotjar, Microsoft) używają plików cookies (ciasteczek) i innych znaczników (webstorage) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu, ułatwienia nawigacji, przeprowadzania pomiarów statystycznych i personalizacji kampanii reklamowych. Pliki cookie i inne znaczniki przechowywane na Twoim urządzeniu mogą zawierać dane osobowe. Ponadto nie umieszczamy żadnych plików cookie ani innych znaczników bez Twojej dobrowolnej i świadomej zgody, z wyjątkiem tych, które są niezbędne do działania witryny. Twój wybór zachowujemy przez 6 miesięcy. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie, przechodząc do strony z plikami cookie i innymi znacznikami. Możesz kontynuować przeglądanie bez akceptowania plików cookie lub innych znaczników. Odmowa nie wyklucza dostępu do usług AD TYRES. Aby uzyskać więcej informacji, zapraszamy do odwiedzenia strony z plikami cookie i innymi znacznikami.
Spersonalizuj pliki cookie
LiveChat